Prawo autorskie w instytucjach kultury – jak korzystać z utworu, aby promować wystawę lub sprzedawać utwór

Prawo autorskie w instytucjach kultury – jak korzystać z utworu, aby promować wystawę lub sprzedawać utwór

Czy legalne jest bezpłatne wykorzystanie (odwzorowania) utworu nabilecie, plakacie, na ulotce, w katalogu wystawowym, na wydarzeniu na FB, w social mediach, w formie spotu lub minifilmu z zaproszeniem na wystawę, w audycji radiowej lub telewizyjnej czy na pocztówce, etui na telefon? Osoba udostępniająca utwory (lub zbiory/kolekcje utworów) w celu wystawy lub sprzedaży może nie życzyć sobie ich fotografowania, digitalizacji ani filmowania. Jakie rozwiązanie można zastosować w takiej sytuacji? Obejrzyj szkolenie i dowiedz się, jak legalnie korzystać z utworu w celu promocji wystawy lub publicznej sprzedaży utworów.Artykuł 333 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych brzmi: „Wolno korzystać z utworów w celu reklamy publicznie dostępnej wystawy lub publicznej sprzedaży utworów, w zakresie uzasadnionym promocją tej wystawy lub sprzedaży, z wyłączeniem innego handlowego wykorzystania. Korzystanie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy w szczególności publicznie dostępnych wystaw w muzeach, galeriach, salach wystawowych i obejmuje korzystanie z utworów w ogłoszeniach, katalogach i innych materiałach rozpowszechnianych dla promocji wystawy lub sprzedaży oraz wystawienie lub inne udostępnianie egzemplarzy utworów dla tych celów”. Jak ten przepis stosować w praktyce w instytucji kultury?Ze szkolenia, które prowadzi Mariusz Kusion, ekspert poradnika Prawo i finanse w kulturze, dowiesz się: W jaki sposób można legalnie korzystać z utworów w celu reklamy publicznie dostępnej wystawy lub publicznej sprzedaży utworów Czy można posłużyć się utworem jednego twórcy, aby zareklamować wystawę innego twórcy Jakie utwory (obiekty) można użyć w celu reklamy wystawy/sprzedaży Czy można wysłać „grającą kartkę” z zaproszeniem na wystawę dzieł kompozytora W jaki sposób wolno korzystać z utworu w celu promocji wystawy/sprzedaży W jaki sposób można legalnie promować w Internecie wystawę w instytucji kultury Czy materiały służące promocji czy reklamie muszą być w jakiś szczególny sposób oznaczone Czy można używać tylko fragmentów utworu – co z integralnością utworu Co z albumami i katalogami Czy można promować wydarzenie za pomocą memów Co z rozprowadzaniem gadżetów Co obejmuje umowa licencyjna z podmiotem uprawnionym do utworu Przeczytaj także:Prawo autorskie a działalność instytucji kultury w sieci50% koszty uzyskania przychodu dotyczą wynagrodzenia za przeniesienie praw do utworu – interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 11 lipca 2019 r. Do wynagrodzenia za korzystanie z wizerunku aktora nie można zastosować 50% KUPKto jest współtwórcą utworu audiowizualnegoW jaki sposób właściwie korzystać z utworów osieroconychPobierz dokumenty:Umowa darowizny dzieła sztuki z przeniesieniem praw autorskich Zgoda na korzystanie z utworu osoby małoletniejUmowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich do utworów muzycznych

Praca w porze nocnej w instytucji kultury

Praca w porze nocnej w instytucji kultury

Pracownicy wykonujący pracę w porze nocnej  są objęci szczególną ochroną Kodeksu pracy, a zakaz zatrudniania w porze nocnej obejmuje m.in. Kobiety w ciąży, młodocianych, niepełnosprawnych, rodziców dzieci do lat 8. Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów. Sprawdź, jak rozliczać pracę w porze nocnej w instytucji kultury.Ze szkolenia, które prowadzi Barbara Dąbrowska, dyrektor w firmie konsultingowej, wykładowca na Uniwersytecie WSB Merito w Warszawie, dowiesz się: Ile godzin obejmuje pora nocna Ile wynoszą dodatki za pracę w nocy w poszczególnych miesiącach 2024 roku Jak wygląda w praktyce ochrona pracownicza kobiet w ciąży i pracownika wychowującego dziecko do ósmego roku życia Pobierz kalkulator: Kalkulator dodatku za pracę w nocyPrzeczytaj porady:Dodatek stażowy a wynagrodzenie za godziny nadliczbowe w instytucji kulturyDyżur pracownika niepełnosprawnego w instytucji kultury – jak rozliczyć czas pracyOdpoczynek tygodniowy pracownika instytucji kulturyObejrzyj inne szkolenia dla instytucji kultury:Jak udzielać pracownikowi zaległego urlopu wypoczynkowegoUstawa Kamilka i przemoc domowa – przedstawiciele instytucji kultury w zespole interdyscyplinarnymStandardy Ochrony Małoletnich w instytucjach kultury – dokumentacja i proceduryPolityka rachunkowości dla instytucji kultury – jak przygotować dokumentWskazywanie składników wynagrodzenia w nowej informacji o warunkach zatrudnieniaPaństwowa Inspekcja Pracy kontroluje prowadzenie PPK - co sprawdzaKontrola pracownika na zwolnieniu lekarskim – prawa pracodawcy

Sztuczna inteligencja (AI) w instytucji kultury

Sztuczna inteligencja (AI) w instytucji kultury – konkursy plastyczne, filmowe, muzyczne, literackie

Sprawdź, dlaczego następujący zapis w regulaminie konkursu jest niewłaściwy: „Utwory zgłoszone do Konkursu nie mogą być stworzone przy udziale mechanizmów sztucznej inteligencji (AI). W przypadku niezastosowania się do ww. zasady, uczestnik konkursu zostanie zdyskwalifikowany”. Dowiedz się, w jaki sposób można inaczej zredagować taki zapis, aby nie był wątpliwy z punktu prawa.System sztucznej inteligencji” to system oparty na maszynach, zaprojektowany do działania z różnymi poziomami autonomii, który może wykazywać zdolność adaptacji po wdrożeniu i który dla celów jawnych lub ukrytych wnioskuje na podstawie otrzymywanych danych wejściowych, w jaki sposób generować wyniki, takie jak prognozy , treści, rekomendacje lub decyzje, które mogą mieć wpływ na środowiska fizyczne lub wirtualne.Ze szkolenia, które prowadzi Mariusz Kusion, ekspert poradnika Prawo i finanse w kulturze, dowiesz się: Jak wyglądają prace nad prawnym uregulowaniem sztucznej inteligencji: SI – „AI ACT” Obawy organizatorów konkursu są uzasadnione Czy efekt pracy sztucznej inteligencji (AI) stanowi w ogóle utwór Czy zakaz użycia SI w konkursach ma sens praktyczny Czy organizatorzy konkursu plastycznego, filmowego, muzycznego lub literackiego mogą zakazać uczestnikom zgłaszania prac, które powstały z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI)

urlop wypoczynkowy w instytucji kultury

Naliczanie urlopu wypoczynkowego w instytucji kultury – wymiar urlopu, wynagrodzenie urlopowe

Ustalając wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, bierzemy pod uwagę pensję zasadniczą oraz inne świadczenia ze stosunku pracy. Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował. Zmienne składniki wynagrodzenia mogą być obliczane na podstawie przeciętnego wynagrodzenia z okresu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu; w przypadkach znacznego wahania wysokości wynagrodzenia okres ten może być przedłużony do 12 miesięcy. Sprawdź, jak te zasady stosować w praktyce i jak naliczać urlop wypoczynkowy w instytucji kultury.Wynagrodzenie urlopowe wylicza się dzieląc podstawę wymiaru (podstawę urlopową) przez liczbę godzin, w czasie których pracownik wykonywał pracę w okresie, z którego została ustalona ta podstawa, a następnie mnożąc tak ustalone wynagrodzenie za jedną godzinę pracy przez liczbę godzin, jakie pracownik przepracowałby w czasie urlopu w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, gdyby w tym czasie nie korzystał z urlopu.Ze szkolenia, które prowadzi Barbara Dąbrowska, dyrektor w firmie konsultingowej, wykładowca na Uniwersytecie WSB Merito w Warszawie, dowiesz się: Od czego zależy wymiar urlopu wypoczynkowego Jak obliczać podstawę urlopową Które składniki wynagrodzenia są stałymi składnikami miesięcznymi Które składniki wynagrodzenia są zmiennymi składnikami miesięcznymi Czy zmienne składniki wynagrodzenia za okresy kwartalne, półroczne, roczne czy inne uwzględnia się w wynagrodzeniu urlopowym Jak ustalać podstawę wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy Które składniki wynagrodzenia wyłącza się z podstawy wynagrodzenia urlopowego Co z premią uznaniową, która nie ma charakteru roszczeniowego Pobierz kalkulatory: Kalkulator wymiaru urlopu wypoczynkowegoKalkulator ekwiwalentu za urlop wypoczynkowyKalkulator urlopu wypoczynkowego w pierwszym roku pracyObejrzyj inne szkolenia dla instytucji kultury:Jak udzielać pracownikowi zaległego urlopu wypoczynkowegoUstawa Kamilka i przemoc domowa – przedstawiciele instytucji kultury w zespole interdyscyplinarnymStandardy Ochrony Małoletnich w instytucjach kultury – dokumentacja i proceduryPolityka rachunkowości dla instytucji kultury – jak przygotować dokumentWskazywanie składników wynagrodzenia w nowej informacji o warunkach zatrudnieniaPaństwowa Inspekcja Pracy kontroluje prowadzenie PPK - co sprawdzaKontrola pracownika na zwolnieniu lekarskim – prawa pracodawcy

Standardy Ochrony Małoletnich w instytucjach kultury – dokumentacja i procedury

Standardy Ochrony Małoletnich w instytucjach kultury – dokumentacja i procedury

Standardy Ochrony Małoletnich, który trzeba wprowadzić od 15 lutego 2024 r., to dokument stanowiący jeden z tzw. szczególnych środków ochrony małoletnich. Jest to zbiór wewnętrznych zasad i procedur służących ochronie dzieci przed krzywdzeniem w jednostce, w której stale lub regularnie przebywają.  Nie dotyczy tylko przemocy seksualnej. Dowiedz się, co musi znaleźć się w Standardach Ochrony Małoletnich i jak upublicznić Standardy. Od 15 sierpnia 2024 r. zapowiadane są kontrole wprowadzenia Standardów. Dowiedz się, na czym będzie polegała kontrola i jakie kary można nałożyć na dyrektora instytucji kultury. Obejrzyj wideoszkolenie na kultura.wip.pl.Co musi znaleźć się w Standardach Ochrony Małoletnich zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich; zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego; procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”; zasady przeglądu i aktualizacji standardów; zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności; zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania; osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia; sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. Ze szkolenia, które przygotował Mariusz Kusion, trener nauki i szkoleń prawnych, dowiesz się także: Czy jedne standardy można ustalić dla wszystkich instytucji w gminie/powiecie? Czy Standardy muszą być ustanowione dla instytucji, które prowadzą tylko okazjonalne działania na rzecz dzieci Czy mamy obowiązek weryfikowania posiadania standardów przez naszych partnerów (np. firmy wycieczkowe) Czy Standardy obowiązują tylko pracowników Jak zabrać się do opracowania i stosowania Standardów Ochrony Małoletnich Przeczytaj także:Lex Kamilek: nowe obowiązki przy zatrudnianiu pracowników instytucjach kultury w 2024 rokuPrzedstawiciel instytucji kultury w Zespole Interdyscyplinarnym ds. Przemocy Domowej – zmiany, wzór porozumienia

MDR - raportowanie schematów podatkowych w instytucjach kultury – praktyczne wskazówki

Jednym z obowiązków ciążących na podatnikach, płatnikach podatków, a także współdziałających z nimi podmiotach, jest raportowanie tzw. schematów podatkowych. Przepisy nie wyłączają z nich jednostek sektora finansów publicznych, dlatego też również one muszą się stosować do tych regulacji. Dotyczy to także instytucji kultury. Sprawdź, czym są schematy podatkowe indywidualne, schematy standaryzowane oraz schematy podatkowe transgraniczne.

Instytucje kultury a MDR (raportowanie schematów podatkowych) – przykłady

Jednostki samorządu terytorialnego mogą być zobowiązane do raportowania schematów MDR. Dotyczy to również gmin, którym np. podlegają samorządowe jednostki kultury. Przy czym w większości przypadków będą to schematy krajowe (a nie transgraniczne), zarówno indywidualne, jak i standaryzowane. Schematy te będą podlegać przepisom o MDR, jeśli jednostka samorządowa spełni kryterium tzw. kwalifikowanego korzystającego (o co ze względu na ich wielkość oraz zakres działalności nie jest trudno). Głównie w charakterze korzystającego będą także występować jednostki kultury. W ich przypadku, ze względu na sposób funkcjonowania oraz zakres działalności tych jednostek, często będziemy mieć do czynienia ze schematami standaryzowanymi (które można wdrożyć także w innych tego typu jednostkach, bez konieczności zmiany istotnych założeń schematu).

Przedstawiciel instytucji kultury w Zespole Interdyscyplinarnym ds. Przemocy Domowej – zmiany, wzór porozumienia

Pracownicy instytucji kultury bywają zapraszani w skład Zespołu Interdyscyplinarnego, który zajmuje się przeciwdziałaniem zjawisku przemocy domowej na terenie danej gminy. Z reguły jest to związane ze ścisłą współpracą pomiędzy ośrodkami kultury a ośrodkami pomocy społecznej. Od 2023 r. wprowadzono liczne zmiany w zasadach pracy Zespołów Interdyscyplinarnych. Sprawdź szczegóły.

Sprawdź, jakie należności publicznoprawne rozliczane są obecnie za pomocą mikrorachunku podatkowego

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego.Sprawdź szczegóły.

Krajowy program ochrony zabytków i opieki nad zabytkami na lata 2023–2026

Celem głównym programu jest zwiększenie odporności zasobu zabytkowego w Polsce. Łączna kwota środków na realizację programu wynosi 55 796 050 zł w całym okresie jego realizacji. Sprawdź szczegóły.