Jeżeli pracownik dokumentuje publiczne zdarzenie na terenie instytucji kultury, nie narusza obowiązków pracowniczych – wyrok Sądu Najwyższego

Nie stanowi naruszenia obowiązków pracowniczych wynikających z art. 100 § 2 pkt 4 i 6 Kodeksu pracy przekazanie znajomemu dziennikarzowi, w drodze prywatnej korespondencji, fotografii dokumentującej zdarzenie z terenu zakładu pracy, które miało charakter publiczny oraz nie stanowiło tajemnicy pracodawcy. Wyrok Sądu Najwyższego z 3 listopada 2021 r. (sygn. akt I PSKP 26/21, OSNP 2022/8/74).

Instytucja kultury: złożenie podpisu elektronicznego przez nieuprawnioną osobę to podstawa do dyscyplinarki – wyrok Sądu Najwyższego

Posłużenie się czyimś podpisem elektronicznym stanowi przestępstwo i jest ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych, uzasadniającym zwolnienie dyscyplinarne pracownika, który dokonał tego czynu. Konieczność wykonywania obowiązków finansowych instytucji kultury nie stanowi tu usprawiedliwienia. Postanowienie Sądu Najwyższego z 10 sierpnia 2022 r. (sygn. akt III PSK 224/21)

Dyrektor kontynuujący pracę po wygaśnięciu powołania jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę – wyrok Sądu Najwyższego

Podjęcie pracy na stanowisku dyrektora instytucji kultury wymagającym powołania, "bez formalnego powierzenia tego stanowiska aktem powołania", należy traktować jako dorozumiane zawarcie umowy o pracę, której przedmiotem jest pełnienie obowiązków na tym stanowisku. Wyrok Sądu Najwyższego z 27 maja 2021 r. (sygn. akt II PSKP 33/210)

Instytucja kultury nie ma uprawnień do sprzeciwu wobec kontroli ZUS

Teatr jest instytucją kultury, a nie przedsiębiorcą i nie ma prawa do składania sprzeciwu przeciwko czynnościom kontrolnym organów władzy publicznej, w tym ZUS, na zasadach określonych dla przedsiębiorców. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 maja 2023 r. (sygn. akt I GSK 1609/19).

Dyskwalifikacja występu aktorskiego jako umowy o dzieło

Przygotowanie ról aktorskich może stanowić przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze i być przedmiotem umowy o dzieło, ale o takiej kwalifikacji decydują dodatkowe kryteria. Zamiar ułożenia zobowiązania według kryterium art. 627 Kodeksu cywilnego w płaszczyźnie uniknięcia obowiązku ubezpieczenia społecznego obliguje do staranności i indywidualności przy określeniu parametrów dzieła, tak by uchwycić istotę tego działania. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z 29 stycznia 2021 r. (sygn. akt III AUa 931/20).

Błędy w statucie instytucji kultury mogą spowodować jego nieważność

Pominięcie w statucie obowiązku zasięgnięcia opinii związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych przy ustalaniu regulaminu organizacyjnego biblioteki gminnej jest naruszeniem przepisów ustawowych i uchwałą rady gminy/miasta wprowadzająca taki przepis podlega unieważnieniu. Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 1 marca 2023 r. (PN-II.4131.84.2023, Dz.Urz.Woj.Lubel. z 2023 r. nr 43, poz. 1505).

Akt odwołania dyrektora instytucji kultury przed terminem powinien być należycie uzasadniony

Jeżeli realizacja celów i zadań ośrodka kultury wynikała z zawartej ze skarżącą umowy, to rzeczą organu było wskazanie na konkretne postanowienia umowy i konkretne działania skarżącej stojące z nimi w sprzeczności, lub brak takich konkretnych działań skutkujących brakiem realizacji umowy. Tego rodzaju uchybienia zawarte w akcie jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest zarządzenie, wyczerpują przesłankę istotnego naruszenia prawa, co powinno skutkować stwierdzeniem jego nieważności. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 czerwca 2022 r. (sygn. akt II OSK 1465/19).

Stwierdzenie upływu okresu powołania dyrektora instytucji kultury przed terminem jest nieważne

Poinformowanie dyrektora instytucji kultury o upływie terminu powołania w sytuacji, gdy ten termin jeszcze nie został osiągnięty, albo gdy istnieją wątpliwości co do okresu na jaki dyrektor został zatrudniony, nie ma mocy prawnej. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 lutego 2023 r. (sygn. akt II OSK 2869/21).

Dyscyplina finansów publicznych w instytucjach kultury w województwie lubelskim – raport NIK

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, czy działalność samorządowych instytucji kultury w województwie lubelskim prowadzona była w sposób prawidłowy i gospodarny. Skontrolowano organizację instytucji kultury, realizację zadań statutowych, gospodarowanie środkami finansowymi i gospodarowanie nieruchomościami.

10 sprawdzonych metod, jak zmotywować wolontariuszy do pracy

Znaleźć odpowiedniego wolontariusza to jedno, a zachęcić go do dalszej nieodpłatnej pracy to drugie. Kilka z metod na motywowanie wolontariuszy odnajdziemy w ustawie, czytając między wersami. Inne wytworzyły się w praktyce. Oto praktyczne zestawienie dla instytucji kultury.