Instytucje kultury – najczęstsze błędy popełniane w czasie inwentaryzacji

Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację, unikać ich w swojej jednostce.

Nieprawidłowości, jakie pojawiają się w związku z inwentaryzacją, można podzielić na błędy dotyczące:

  • ogólnego przebiegu inwentaryzacji,
  • dokumentacji,
  • przebiegów spisów,
  • przebiegów potwierdzeń salda,
  • przeprowadzania weryfikacji,
  • rozliczenia inwentaryzacji.

Błędy dotyczące ogólnych zasad inwentaryzacji

Chociaż ustawa o rachunkowości reguluje podstawowe kwestie, niestety zdarzają się błędy polegające na:

  • niezachowaniu ustawowych terminów inwentaryzacji;
  • rezygnacji z przeszkolenia osób powołanych do dokonania czynności inwentaryzacyjnych – wzrasta wtedy ryzyko błędów inwentaryzacyjnych;
  • zbyt łagodnym traktowaniu groźnych dla jednostki i niczym nieusprawiedliwionych naruszeń prawa i mienia oraz rożnych fałszerstw i malwersacji;
  • rozciąganiu w czasie prac inwentaryzacyjnych i nieuzasadnione przerywanie tych prac na wiele dni lub tygodni.

Przesunięcia terminów inwentaryzacji mogą dotyczyć wyłącznie inwentaryzacji przeprowadzanych drogą spisu z natury i potwierdzenia salda (art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2 uor). Oznacza to, iż nie można przesuwać, tj. przeprowadzać na inny dzień niż koniec roku obrotowego inwentaryzacji pasywów aktywów drogą weryfikacji.

Inwentaryzacja w instytucji kultury – błędy dotyczące dokumentacji

Do najczęściej stwierdzanych błędów w zakresie dokumentacji zaliczymy:

  • brak stosownych wewnętrznych regulacji normujących zasady przygotowania, przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji – zbyt ogólne instrukcje albo w ogóle ich brak powodują, że często w trakcie inwentaryzacji osoby ją przeprowadzające nie wiedzą, w jaki sposób należy postąpić, i skazane są na „twórczą” inwencję. To z kolei powoduje narastanie nieprawidłowości w innych obszarach. Co ważne, brak tych instrukcji jest naruszeniem art. 10 uor, jednostka bowiem powinna mieć dokumentację w zakresie polityki rachunkowości, a inwentaryzacja jest częścią rachunkowości;
  • brak właściwej kontroli przygotowania, przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji – nieprzeprowadzanie lub niewystarczające kontrole powodują
  • nawarstwienie się błędów i powielanie złych zachowań w kolejnych okresach;
  • nietraktowanie arkuszy spisu z natury jako druków ścisłego zarachowania – takie postępowanie niesie ryzyko, że nie wszystkie pozycje spisane na arkuszach zostaną uwzględnione przy rozliczaniu inwentaryzacji,
  • podczas spisu z natury metodą czytnikową – niesporządzanie zestawienia
  • składników, które nie posiadają kodu kreskowego, wówczas spis może okazać się niekompletny,
  • brak ustaleń dotyczących zwiększenia lub zmniejszenia składników aktywów od dnia spisu z natury do dnia bilansowego,
  • dokumentowanie inwentaryzacji niezgodnie z formalnie przyjętymi zasadami (np. stosowanie innych wzorów druków niż przewidziane w instrukcji, która powinna być wdrożona do stosowania zarządzeniem),
  • brak dokumentu dotyczącego wyników inwentaryzacji (np. protokołu różnic inwentaryzacyjnych) zatwierdzonego przez dyrektora.

Inwentaryzacja w instytucji kultury – błędy dotyczące przebiegu spisów

Wiążą się one zarówno z przebiegiem spisu, jak i wypełnianiem dokumentacji spisowej. Najczęstsze nieprawidłowości w tym zakresie:

  • niewłaściwy podział inwentaryzowanych składników na rejony czy tzw. pola spisowe;
  • ustalanie stanu zapasów (objętych ewidencją ilościowo-wartościową) w ciągu 2 lat oraz ustalanie stanu środków trwałych w ciągu 4 lat bez określenia, jaki obszar jednostki jest traktowany jako teren strzeżony;
  • powoływanie do prac inwentaryzacyjnych osób niekompetentnych – dotyczy to zwłaszcza osób pracujących w komisji inwentaryzacyjnej, zespołach spisowych, a także kontrolerów spisowych itp.;
  • dokonywanie spisów bez udziału osób odpowiedzialnych materialnie albo bez udziału zespołów spisowych;
  • rezygnacja z pobrania od osób odpowiedzialnych materialnie stosownych oświadczeń wstępnych i końcowych, chodzi o określenie odpowiedzialności materialnej;
  • dopuszczenie do niepotrzebnego i nieuzasadnionego obrotu składnikami majątkowymi w czasie ich inwentaryzacji;
  • dokonywanie tak zwanych pożyczek między polami spisowymi na czas inwentaryzacji;
  • dokonywanie spisów z ewidencji zamiast z natury;
  • nieinwentaryzowanie aktywów obcych;
  • niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych i wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek;
  • rezygnacja ze spisania na odrębnych arkuszach spisowych artykułów obcych, zniszczonych, uszkodzonych itp.;
  • niedokonywanie oceny przydatności inwentaryzowanych składników;
  • wystawianie fikcyjnych dokumentów lub fałszowanie danych w arkuszach spisowych w celu ukrycia różnic inwentaryzacyjnych;
  • arkusze spisowe nie zawierają określenia miejsca przechowywania spisywanych składników majątku, daty, na jaką przeprowadza się inwentaryzację, symbolu identyfikacyjnego składników majątku (numeru inwentarzowego), a jedynie
  • oznaczenie wg klasyfikacji środków trwałych, imion i nazwisk oraz podpisów osób materialnie odpowiedzialnych za stan składników;
  • arkusze spisu z natury sporządzane są w jednym egzemplarzu, który znajduje się w księgowości, kopii nie otrzymywała osoba materialnie odpowiedzialna, na jednym arkuszu spisywano środki trwałe powierzone rożnym osobom;
  • zaniechanie kontroli spisów. Funkcję kontrolera spisowego może pełnić przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej lub wyznaczony przez niego członek komisji. Zadaniem kontrolera spisowego jest czuwanie nad poprawnością i rzetelnością spisu przez sprawdzenie przestrzegania procedur spisowych, w tym zasad sporządzania dokumentów spisowych, sposobu dokonywania pomiaru składników zapasów, niezapowiedziany udział w wybranych czynnościach spisowych, wyrywkowe powtórzenie.

Inwentaryzacja w instytucji kultury – błędy dotyczące przebiegu potwierdzeń salda

Wiążą się one często z:

  • niewysyłaniem prośb o potwierdzenie salda do kontrahentów. Trzeba je wysyłać także do kontrahentów, z którymi salda są niewielkie;
  • czekaniem na potwierdzenie salda. Warto od razu skontaktować się z kontrahentem, ewentualnie podjąć decyzję o zweryfikowaniu należności inną metodą.

Jako nieprawidłowość należy wskazać też niepoinformowanie o wynikach spisu aktywów obcych podmiotów, do których one należą, np. jeżeli galeria ma wypożyczone obrazy, musi poinformować właściciela tych obrazów o wynikach spisu z natury. Z drugiej strony – nieuzyskiwanie od innych podmiotów potwierdzenia stanu własnych składników aktywów powierzonych tym podmiotom.

Inwentaryzacja w instytucji kultury – błędy dotyczące przeprowadzania weryfikacji

Inwentaryzacja przeprowadzana drogą weryfikacji obejmuje największy zakres aktywów i pasywów. Wprawdzie przeprowadzana jest z reguły przez osoby kompetentne – pracowników działów finansowo-księgowych, ale tu też zdarzają się niedociągnięcia, takie jak:

  • nieprzeprowadzanie inwentaryzacji na 31 grudnia tylko na inny dzień, często następnego roku;
  • brak inwentaryzacji należności spornych i wątpliwych w drodze porównania
  • danych z odpowiednimi dokumentami, np. umowami, fakturami, dowodami wpłat, pismami kontrahentów, wezwaniami do zapłaty, pozwami itp.,
  • nieprzeprowadzanie inwentaryzacji w ogole w odniesieniu do niektórych składników, w szczególności dotyczy to braku inwentaryzacji gruntów i innych nieruchomości,
  • brak protokołów weryfikacji aktywów i pasywów.

Inwentaryzacja w instytucji kultury – błędy dotyczące rozliczenia inwentaryzacji

  • nieujawnienie nadwyżek;
  • błędna wycena inwentaryzowanych składników – nieprzeprowadzana zgodnie z zasadami wyceny obowiązującymi w jednostce;
  • błędne ujmowanie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych, niezgodne kwoty i konta;
  • pomijanie wyceny niektórych składników. Przedmiotem wyceny jest każdy składnik zapasów będący własnością jednostki. Należy uważać, iż jeżeli ten sam asortyment zapasów figuruje w kilku pozycjach jednego arkusza lub w rożnych
  • arkuszach spisowych ze względu na jego składowanie w rożnych miejscach jednego lub na kilku polach spisowych, wówczas dotyczące go dane sumuje się i przenosi do zestawienia zbiorczego z podaniem numerów arkuszy i pozycji, z których je przeniesiono;
  • niestaranna i powierzchowna weryfikacja różnic inwentaryzacyjnych – opieranie się często wyłącznie na wyjaśnieniach osób materialnie odpowiedzialnych, w interesie których jest wykazanie, iż niedobory były niezawinione;
  • niewłaściwe kompensaty niedoborów i nadwyżek stwierdzonych na artykułach sobie podobnych.

Inwentaryzacja w instytucji kultury – odpowiedzialność za inwentaryzację

Za przeprowadzenie inwentaryzacji odpowiada dyrektor instytucji kultury nawet wtedy, gdy powierzył innej osobie określone obowiązki w zakresie rachunkowości (art. 4 ust. 3 pkt 3 i ust. 5 uor). Nie oznacza to jednak wyłączenia odpowiedzialności innych osób za zaniechanie bądź nieprawidłowe wykonanie czynności związanych z przygotowaniem, przeprowadzeniem oraz rozliczeniem inwentaryzacji.

Dyrektor instytucji kultury, będąc kierownikiem jednostki, najczęściej nie uczestniczy w czynnościach inwentaryzacyjnych. Do jego obowiązków należy:

  • wydanie przepisów wewnętrznych regulujących inwentaryzację (instrukcja inwentaryzacyjna),
  • wydanie zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji,
  • powołanie komisji inwentaryzacyjnej i ewentualnie zespołów spisowych, podejmowanie
  • bieżących decyzji zapewniających prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji,
  • zatwierdzenie dokumentacji z przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji.

Inne czynności (np. przygotowanie arkuszy spisowych, przeprowadzenie spisu z natury) związane z inwentaryzacją dyrektor instytucji kultury najczęściej powierza innym pracownikom.

Autor: Katarzyna Trzpioła