Prawo autorskie w instytucjach kultury – jak korzystać z utworu, aby promować wystawę lub sprzedawać utwór
Czy legalne jest bezpłatne wykorzystanie (odwzorowania) utworu nabilecie, plakacie, na ulotce, w katalogu wystawowym, na wydarzeniu na FB, w social mediach, w formie spotu lub minifilmu z zaproszeniem na wystawę, w audycji radiowej lub telewizyjnej czy na pocztówce, etui na telefon? Osoba udostępniająca utwory (lub zbiory/kolekcje utworów) w celu wystawy lub sprzedaży może nie życzyć sobie ich fotografowania, digitalizacji ani filmowania. Jakie rozwiązanie można zastosować w takiej sytuacji? Obejrzyj szkolenie i dowiedz się, jak legalnie korzystać z utworu w celu promocji wystawy lub publicznej sprzedaży utworów.
Artykuł 333 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych brzmi: „Wolno korzystać z utworów w celu reklamy publicznie dostępnej wystawy lub publicznej sprzedaży utworów, w zakresie uzasadnionym promocją tej wystawy lub sprzedaży, z wyłączeniem innego handlowego wykorzystania. Korzystanie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy w szczególności publicznie dostępnych wystaw w muzeach, galeriach, salach wystawowych i obejmuje korzystanie z utworów w ogłoszeniach, katalogach i innych materiałach rozpowszechnianych dla promocji wystawy lub sprzedaży oraz wystawienie lub inne udostępnianie egzemplarzy utworów dla tych celów”. Jak ten przepis stosować w praktyce w instytucji kultury?
Ze szkolenia, które prowadzi Mariusz Kusion, ekspert poradnika Prawo i finanse w kulturze, dowiesz się:
- W jaki sposób można legalnie korzystać z utworów w celu reklamy publicznie dostępnej wystawy lub publicznej sprzedaży utworów
- Czy można posłużyć się utworem jednego twórcy, aby zareklamować wystawę innego twórcy
- Jakie utwory (obiekty) można użyć w celu reklamy wystawy/sprzedaży
- Czy można wysłać „grającą kartkę” z zaproszeniem na wystawę dzieł kompozytora
- W jaki sposób wolno korzystać z utworu w celu promocji wystawy/sprzedaży
- W jaki sposób można legalnie promować w Internecie wystawę w instytucji kultury
- Czy materiały służące promocji czy reklamie muszą być w jakiś szczególny sposób oznaczone
- Czy można używać tylko fragmentów utworu – co z integralnością utworu
- Co z albumami i katalogami
- Czy można promować wydarzenie za pomocą memów
- Co z rozprowadzaniem gadżetów
- Co obejmuje umowa licencyjna z podmiotem uprawnionym do utworu
Przeczytaj także:
Prawo autorskie a działalność instytucji kultury w sieci
Do wynagrodzenia za korzystanie z wizerunku aktora nie można zastosować 50% KUP
Kto jest współtwórcą utworu audiowizualnego
W jaki sposób właściwie korzystać z utworów osieroconych
Pobierz dokumenty:
Umowa darowizny dzieła sztuki z przeniesieniem praw autorskich
Zgoda na korzystanie z utworu osoby małoletniej
Umowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich do utworów muzycznych
Jeśli jesteś subskrybentem publikacji Prawo i Finanse w Kulturze
zaloguj się
Zapomniałeś hasła ?
Zostań subskrybentem publikacji Prawo i Finanse w Kulturze