Prawo autorskie w instytucjach kultury – jak korzystać z utworu, aby promować wystawę lub sprzedawać utwór

Czy legalne jest bezpłatne wykorzystanie (odwzorowania) utworu nabilecie, plakacie, na ulotce, w katalogu wystawowym, na wydarzeniu na FB, w social mediach, w formie spotu lub minifilmu z zaproszeniem na wystawę, w audycji radiowej lub telewizyjnej czy na pocztówce, etui na telefon? Osoba udostępniająca utwory (lub zbiory/kolekcje utworów) w celu wystawy lub sprzedaży może nie życzyć sobie ich fotografowania, digitalizacji ani filmowania. Jakie rozwiązanie można zastosować w takiej sytuacji? Obejrzyj szkolenie i dowiedz się, jak legalnie korzystać z utworu w celu promocji wystawy lub publicznej sprzedaży utworów.

Artykuł 333 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych brzmi: „Wolno korzystać z utworów w celu reklamy publicznie dostępnej wystawy lub publicznej sprzedaży utworów, w zakresie uzasadnionym promocją tej wystawy lub sprzedaży, z wyłączeniem innego handlowego wykorzystania. Korzystanie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy w szczególności publicznie dostępnych wystaw w muzeach, galeriach, salach wystawowych i obejmuje korzystanie z utworów w ogłoszeniach, katalogach i innych materiałach rozpowszechnianych dla promocji wystawy lub sprzedaży oraz wystawienie lub inne udostępnianie egzemplarzy utworów dla tych celów”. Jak ten przepis stosować w praktyce w instytucji kultury?

Ze szkolenia, które prowadzi Mariusz Kusion, ekspert poradnika Prawo i finanse w kulturze, dowiesz się:

  • W jaki sposób można legalnie korzystać z utworów w celu reklamy publicznie dostępnej wystawy lub publicznej sprzedaży utworów
  • Czy można posłużyć się utworem jednego twórcy, aby zareklamować wystawę innego twórcy
  • Jakie utwory (obiekty) można użyć w celu reklamy wystawy/sprzedaży
  • Czy można wysłać „grającą kartkę” z zaproszeniem na wystawę dzieł kompozytora
  • W jaki sposób wolno korzystać z utworu w celu promocji wystawy/sprzedaży
  • W jaki sposób można legalnie promować w Internecie wystawę w instytucji kultury
  • Czy materiały służące promocji czy reklamie muszą być w jakiś szczególny sposób oznaczone
  • Czy można używać tylko fragmentów utworu – co z integralnością utworu
  • Co z albumami i katalogami
  • Czy można promować wydarzenie za pomocą memów
  • Co z rozprowadzaniem gadżetów
  • Co obejmuje umowa licencyjna z podmiotem uprawnionym do utworu

Przeczytaj także:

Prawo autorskie a działalność instytucji kultury w sieci

50% koszty uzyskania przychodu dotyczą wynagrodzenia za przeniesienie praw do utworu – interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 11 lipca 2019 r.

Do wynagrodzenia za korzystanie z wizerunku aktora nie można zastosować 50% KUP

Kto jest współtwórcą utworu audiowizualnego

W jaki sposób właściwie korzystać z utworów osieroconych

Pobierz dokumenty:

Umowa darowizny dzieła sztuki z przeniesieniem praw autorskich

Zgoda na korzystanie z utworu osoby małoletniej

Umowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich do utworów muzycznych

Jeśli jesteś subskrybentem publikacji Prawo i Finanse w Kulturze
zaloguj się

Adres e-mail lub login:

Hasło:

Nie pamiętam hasła

Zapomniałeś hasła ?

kliknij tutaj

Zostań subskrybentem publikacji Prawo i Finanse w Kulturze

ZOBACZ OFERTĘ