Powierzenie nowych obowiązków pracownikowi instytucji kultury a przeszkolenie z zakresu bhp

Pytanie: Jesteśmy instytucją kultury, która ma 7 placówek w gminie. W każdej placówce pracuje 1 pracownik. Wcześniej sprzątały osoby zatrudnione na umowę zlecenie. Teraz z różnych względów chcemy to zmienić. Mamy dwie małe placówki, które są umiejscowione w budynku, który jest dzielony z inną instytucją. Są tam dwa małe pomieszczenia i toaleta. Zrezygnowaliśmy z zatrudniania osób na umowę zlecenie i teraz te pomieszczenia sprzątają pracownicy na stałe tam pracujący. Nie przyznaliśmy za to dodatków, np. specjalnego, tylko podwyższyliśmy wynagrodzenie zasadnicze w związku z dodatkowymi obowiązkami. Nie zmienialiśmy pisemnie zakresu obowiązków potraktowaliśmy jako ostatni punkt zakresu obowiązków „wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora”. Dyrektor przeprowadził instruktaż stanowiskowy na stanowisku pracy osoby sprzątającej (karta szkolenia wstępnego z podpisami została umieszczona w aktach osobowych). Osoby te zapoznały się z ryzykiem i innymi instrukcjami BHP na tym stanowisku osoby sprzątającej dostały odzież i rękawice robocze. Czy zostało to dokonane w prawidłowy sposób?Kolejny przypadek: remontujemy cały duży budynek klubu kultury. Była tam osoba zatrudniona na zlecenie do sprzątania i nasz pracownik instruktor. Instruktor został przeniesiony do innego budynku, gdzie są tam też dwa małe pomieszczenia i toaleta. Ponieważ nie jest to jego docelowe miejsce pracy, a tymczasowe, przyznaliśmy za sprzątanie dodatek specjalny. Dyrektor przeprowadził instruktaż stanowiskowy na stanowisku pracy osoby sprzątającej. Karta szkolenia wstępnego z podpisami została włożona do akt osobowych. Osoba te zapoznała się z ryzykiem i innymi instrukcjami BHP na tym stanowisku osoby sprzątającej. Otrzymała odzież i rękawice robocze. Czy zostało to dokonane w prawidłowy sposób? Co z badania lekarskimi tych osób? Na badaniach lekarskich mają stanowisko instruktor kultury. Teraz mamy 2 większe placówki. i też chcemy aby nasi pracownicy odpłatnie tam sprzątali. W jaki sposób to najlepiej zrobić? Zwiększyć zakres obowiązków czy zapewnić dodatek specjalny?

Jak w instytucji kultury zaksięgować projekt z PROW

Pytanie: Nasza instytucja kultury realizowała w 2023 roku projekt z PROW. Po złożeniu sprawozdania z realizacji operacji otrzymaliśmy w grudniu 2023 roku na rachunek bankowy zgodnie z umową dofinansowanie w wysokości 63,63% wartości całego projektu. Czy zaksięgowanie wpływu tych środków na następujące konta: Wn 131 Rachunek bankowy, Ma 742 Dotacje unijne na zadania bieżące jest właściwe?

W jaki sposób zatrudnić główną księgową w instytucji kultury na zastępstwo

Pytanie: W związku z pobytem głównej księgowej na chorobowym związanym z ciążą oraz przyszłym urlopem macierzyńskim i rodzicielskim chcemy zatrudnić główną księgową na zastępstwo. Czy w umowie o pracę na zastępstwo należy podać orientacyjną datę (czas, na jaki strony zawierają umowę) do jakiej ona będzie trwała czy wystarczy zwrot „na zastępstwo”? Czy można wynagrodzenie zasadnicze obniżyć do poziomu takiego, aby wraz z dodatkiem stażowym główna księgowa na zastępstwo otrzymywała kwotę brutto taką, jak dotychczasowa główna księgowa? Jak powinna wyglądać pieczątka głównej księgowej na zastępstwo, czy musi być jakiś dopisek, czy tylko „Główna księgowa imię nazwisko"?

Powołanie dyrektora biblioteki publicznej a składki ZUS

Pytanie: Dyrektor biblioteki publicznej pełni funkcję na podstawie aktu powołania Czy jego wynagrodzenie należy oskładkować?

Kto wydaje świadectwo pracy dyrektorowi instytucji kultury

Pytanie: Instytucja kultury wystawia dyrektorowi w związku z przejściem na emeryturę świadectwo pracy. Osobę odpowiedzialną za podpisywanie dokumentów z zakresu prawa pracy dla dyrektora wyznaczyliśmy jego zastępcę. Kto powinien w takim razie podpisać świadectwo pracy? Czy powinien to być zastępca dyrektora czy organizator?

Dodatek stażowy pracownika instytucji kultury – korekta dodatku z odsetkami

Pytanie: Pracownik instytucji kultury złożył pismo do pracodawcy, o wyrównanie dodatku stażowego wraz z odsetkami. Korekta dodatku stażowego będzie wypłacona 3 lata wstecz wraz z odsetkami. W jakiej wysokości procentowej należy naliczyć i wypłacić pracownikowi odsetki?

Biblioteka: informacja o rozkładach ruchomego czasu pracy

Pytanie: Wśród 14 pracowników biblioteki, dwóch należy do Organizacji Międzyzakładowej. Aby móc wprowadzić pracownikom ruchome rozkłady czasu pracy, dyrektor biblioteki zawarł z Organizacją Międzyzakładową stosowne porozumienie w sprawie stosowania ruchomego czasu pracy. Czy w rozszerzonej informacji o warunkach zatrudnienia jaka obowiązuje od 26 kwietnia 2023 r., w punkcie mówiącym o układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty należy wpisać informację o powyższym porozumieniu? A jeśli tak, to jak należy to zapisać w informacji dla pracownika np. „W zakładzie pracy nie obowiązuje układ zbiorowy pracy. Jest Pani/Pan objęta/y Porozumieniem zawartym w dniu 10.08.2021 r. w sprawie stosowania ruchomego czasu pracy”?

Komisja inwentaryzacyjna w instytucji kultury

Pytanie: Kto powinien w komisji inwentaryzacyjnej objąć stanowisko przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej? Czy jest to osoba, która w muzeum zajmuje kierownicze stanowisko? Czy może to być osoba, która między innymi podczas inwentaryzacji będzie odpowiedzialna materialnie np. za stan środków pieniężnych w kasie? Czy przewodniczący komisji musi uczestniczyć w spisie z natury?

Czy obsługa kadrowo-płacowa instytucji kultury może być prowadzona przez wydział oświaty

Pytanie: Organizatorem naszej samorządowej instytucji kultury jest jednostka samorządu terytorialnego. W drodze uchwały Rady Miejskiej na podstawie porozumienia urząd miasta chce objąć wspólną obsługą kadrowo-płacową samorządowe instytucje instytucji. Pomysłem urzędu jest przekazanie obsługi do jednego z wydziałów urzędu, tzn. wydziału oświaty. Czy urząd nie powinien utworzyć osobnej jednostki budżetowej, która będzie obsługiwać instytucje kultury? Kto bierze odpowiedzialność za sprawozdawczość i rachunkowość w całości? Czy będzie to główna księgowa tegoż wydziału?

Biblioteki: kary za przetrzymanie książek a kasa fiskalna

Pytanie: Mam pytanie dotyczące kasy fiskalnej. Do tej pory nie przyjmowaliśmy wpłat gotówkowych, a wszystkie opłaty za zajęcia kulturalne od osób fizycznych były dokonywane na rachunek bankowy (przekraczają limit 20.000,00). Od czasu gdy wprowadziliśmy system biblioteczny, będziemy musieli pobierać kary za przetrzymanie książek i te już będą pobierane gotówkowo. Czy w tym wypadku musimy zaopatrzyć się w kasę fiskalną? Czy można to ewidencjonować na KP i raz w miesiącu wpłacać na rachunek bankowy?