Bal charytatywny w instytucji kultury - zbiórka publiczna, księgowania

Pytanie: Nasza instytucja kultury chce zorganizować bal charytatywny. Czy jest to możliwe? Chodzi o przyjmowanie wpłat za bilety wstępu na bal, przelewanie na subkonto środków z licytacji przedmiotów (aukcji charytatywnych) oraz przelew środków zebranych w trakcie balu (część biletów wstępu, wpłaty z licytacji) na rzecz potrzebującego dziecka. A także jak to wygląda od strony księgowej? Czy normalnie wliczamy to do bieżących kosztów i przychodów i wykazujemy w sprawozdaniu?

Zwrot służbowego telefonu komórkowego przez dyrektora instytucji kultury

Pytanie: Dyrektor instytucji kultury posiada telefon służbowy. Czy podczas wymiany starego telefonu na nowszy model, poprzedni telefon należy zwrócić do firmy na stan jako mienie firmy – środek trwały?

Wymagania kwalifikacyjne na stanowisku głównego księgowego w instytucji kultury

Pytanie: Kto może zastąpić główną księgową na zastępstwo, w związku z jej pójściem na chorobowe, a potem roczny urlop macierzyński? Czy osoba posiadająca staż pracy 5 lat 10 miesięcy na stanowisku księgowej (w biurze rachunkowym i jednostce budżetowej) oraz 6 miesięcy na stanowisku inspektor ds. administracyjno-finansowych (w jednostce budżetowej), gdzie w tym ostatnim w zakresie obowiązków miała zapisane m.in. zastępstwo głównej księgowej podczas jej nieobecności, rejestrowanie, ewidencja i dekretowanie dowodów księgowych w programie komputerowym, przygotowanie danych do sprawozdań, sporządzanie list płac i deklaracji ZUS i podatkowych, rozliczenie rocznej inwentaryzacji i in. Jakich formalności należy dopilnować, żeby prawidłowo zatrudnić główną księgową na zastępstwo? Czy powinno być przekazanie prowadzenia ksiąg rachunkowych przez główną księgową?

Udzielanie upoważnień i pełnomocnictw przez dyrektora instytucji kultury

Pytanie: Nie mamy w żadnych przepisach uregulowanego pisemnie sposobu i zasad zastępstwa dyrektora i głównego księgowego. Czy dyrektor idąc np. na 2-tygodniowy urlop może udzielić pełnomocnictwa spec ds. kadr do podpisywania faktur, czyli zatwierdzania pod względem merytorycznym i zatwierdzania ich do wypłaty? A co z nieobecnością głównego księgowego? W naszym GOK-u nie ma żadnej osoby, która spełniałaby wymagania zgodnie z ustawą o finansach publicznych o kwalifikacjach na głównego księgowego. Czy główny księgowy może udzielić więc wąskiego pełnomocnictwa innemu pracownikowi podczas swojej nieobecności np dwutygodniowy urlop np do zatwierdzania pod względem formalnymi rachunkowym a także do wypłaty cyklicznych występujących co miesiąc faktur. np za prąd, wodę, telefon itp.?

Remont dachu budynku stanowiącego obcy środek trwały – ewidencja księgowa

Pytanie: Instytucja kultury pozyskała z ministerstwa kultury oraz gminy dotację na remont dachu budynku stanowiącego obcy środek trwały. Obiekt jest w użyciu  instytucji i zgodnie z umową użyczenia ponosi ona obowiązek wszelkich napraw. Nadmienię, iż środek trwały nie został przekazany i nie jest wprowadzony pozabilansowo do ksiąg. Widnieje natomiast w ewidencji środków trwałych gminy. W związku z zaistniałą sytuacją zdarzenia prosimy o wskazanie poprawnej ewidencji księgowej: wpływ środków finansowych na remont i zapłata za wykonaną usługę.

Czy w czasie nieobecności głównego księgowego inny pracownik może wykonywać proste czynności księgowe

Pytanie: Zatrudniamy głównego księgowego, który spełnia wytyczne ustawy o finansach publicznych. Jesteśmy małą jednostką i nie ma drugiej osoby, która spełnia te wymagania. Czy w czasie dłuższego urlopu wypoczynkowego głównego księgowego lub innej dłuższej nieobecności inny pracownik może wykonywać najprostsze czynności księgowe? Chodzi głównie o faktury stałe płacone co miesiąc.

Zakup kserokopiarki przez instytucję kultury – co z podatkiem VAT przy działalności mieszanej

Pytanie: Samorządowa instytucja kultury stosuje PRE (art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT) oraz WSS (art. 90 ustawy o VAT). Na potrzeby zarówno działalności statutowej, jak i gospodarczej, zakupiono kserokopiarkę o wartości 6.027,00 zł (4.900,00 neto, kwota VAT 23% – 1.127,00 zł). Czy w przypadku tego zakupu należy zastosować oba wskaźniki PRE i WSS? Jaką wartość pozostałego środka trwałego przyjąć w księgach rachunkowych? Czy można ująć zakup w kwocie netto + VAT niepodlegający odliczeniu?

Podatek VAT w instytucji kultury – jak rozliczyć zakup (preproporcja oraz proporcja)

Pytanie: Samorządowa instytucja kultury prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Od listopada 2022 r. jest czynnym podatnikiem VAT (przekroczono próg obrotu 200000 zł). Proporcjonalna kwota limitu uprawniająca do skorzystania ze zwolnienia z VAT wyniosła ok. 33 tys. zł, sprzedaż wyniosła ok. 12 tys. zł). Czy sprzedaż dokonana w okresie XI-XII 2022 r. jest zwolniona z VAT? Instytucja kultury zgłosiła fakt stosowania preproporcji (art. 86) oraz proporcji (art. 90). Czy należy stosować przy wszystkich fakturach zakupu oba wskaźniki? Czy przy fakturach opodatkowanych dotyczących działalności gospodarczej możemy odliczać 100% VAT? Czy poinformowanie urzędu skarbowego o stosowaniu  wskaźników obliguje instytucje do stosowania każdorazowo, w przypadku opodatkowanych faktur zakupy i nie można wybiórczo stosować raz np. 17%, raz 100%?

Jak zaksięgować zrealizowanie zadania celowego w instytucji kultury

Pytanie: Otrzymujemy wpływy środków na rachunek bankowy w ramach programu Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi – Potańcówki Wiejskie. Jak je właściwie zaksięgować?

Instytucja kultury: jak rozliczyć podatek VAT od pożyczki udzielonej przez gminę

Pytanie: Samorządowa instytucja kultury, niebędąca czynnym podatnikiem podatku VAT, korzystająca ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT ze względu na obroty, otrzymała od organizatora, tj. gminy, nieoprocentowaną zwrotną pożyczkę, na wyprzedzające finansowanie wydatków związanych z realizacją projektu. Czy instytucja właściwie interpretuje przepisy podatkowe, że gmina wystąpiła w tej sytuacji jako podatnik VAT od tej czynności cywilnoprawnej (art. 15 ust. 1 oraz ust. 6 ustawy o VAT), jednocześnie skorzystała ze zwolnienia od tego podatku (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT), to samorządowa instytucja kultury nie ma obowiązku zapłacić od otrzymanej pożyczki podatku od czynności cywilnoprawnych? Czy samorządowa instytucja kultury wychodzi z właściwego założenia, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych decydujące w tej sytuacji fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów lub usług lub jest z tego podatku zwolniona.