Pożyczki długoterminowe a sprawozdanie Rb-UZ w instytucji kultury

Pytanie: Nasza instytucja kultury ma zaciągnięte pożyczki długoterminowe u organizatora na realizację projektów. W umowie pożyczki jest wpisany termin spłaty pożyczki do 31 grudnia 2023 r. (pożyczki zaciągnięte były w 2022 roku, a jedna w 2021). Gdzie w części B3. sprawozdania rocznego Rb-UZ na koniec 2022 roku wykazać te pożyczki jeśli chodzi zapadalność w latach (0;1> czy (1;5>?

Jakie informacje instytucja kultury musi udostępniać w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP)

Pytanie: Co jako instytucja kultury powinniśmy bezwzględnie zamieszczać na stronie BIP. Czy konieczne jest umieszczanie tam zarządzeń dyrektora oraz dokumentów z zatwierdzonych sprawozdań finansowych, czy też można je zamieszczać ale nie jest to obowiązkowe?

Zastępowanie dyrektora instytucji kultury a pełnomocnictwo

Pytanie: Dyrektor centrum kultury udzielił dwóm pracownikom pełnomocnictwa:1. pełnomocnictwo do zastępowania dyrektora centrum kultury w czasie jego nieobecności w zakresie: prowadzenia bieżących spraw administracyjnych sprawdzania dowodów księgowych pod względem merytorycznym i zatwierdzanie ich do wypłaty zawieranie umów lub zleceń wykonania prac niezbędnych do właściwego funkcjonowania Centrum udzielania urlopów pracowniczych 2. pełnomocnictwo do zastępowania dyrektora Centrum Kultury w czasie jego nieobecności w zakresie: organizacji imprez (poza zawieraniem umów z wykonawcami) koordynowania imprez organizowanych i współorganizowanych przez Centrum Czy sformułowane w ten sposób pełnomocnictwo obejmuje również zawieranie umów zlecenia i umów o pracę? Jeśli tak, czy w treści umowy jako reprezentanta centrum wpisujemy nazwisko pełnomocnika czy dyrektora? Czy pełnomocnik podpisuje dokumenty, korzystając z pieczątki imiennej dyrektora z adnotacją „z upoważnienia”? Jeśli nie, jaka powinna być treść pieczęci imiennej pełnomocnika?Pytanie dotyczące drugiego pełnomocnictwa: pracownik ten ma mały zakres zastępowania dyrektora. Czy może być sytuacja, gdy dyrektor oraz pracownik z pełnomocnictwem nr 1 sąnieobecni a na czele firmy stoi pracownik nr 2? Czyli czy z tak wąskimi upoważnieniami można zastępować dyrektora? I tu również pytanie dotyczące pieczątki. 

Wyznaczenie pracownika do sprzątania po imprezie

Pytanie: Czy pracownik zatrudniony na umowę o pracę w systemie czasu pracy podstawowym na stanowisku sprzątaczka może być wyznaczony do pracy sam do sprzątania obiektu po imprezie? Nikogo poza tą osobą nie będzie na terenie obiektu w tym dniu.

Powierzenie pracownikowi instytucji kultury obowiązków jej dyrektora

Pytanie: Pracownica centrum kultury jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę na czas określony do 30 czerwca 2023 r. Z dniem 1 marca 2023 r. została powołana na stanowisko p.o. dyrektora centrum kultury – od tego momentu świadczy pracę na podstawie powołania. Proszę o informację czy łączący stosunek pracy (umowa o pracę) powinna zostać rozwiązana? Czy może przebywać na urlopie wypoczynkowym (z umowy o pracę) a jednocześnie pracować (powołanie) u tego samego pracodawcy? Czy może pracownica powinna wystąpić z wnioskiem o urlop bezpłatny na czas pełnienia obowiązków dyrektora do czasu zakończenia umowy, tj. do 30 czerwca? Czy można pracować i przebywać na urlopie bezpłatnym u tego samego pracodawcy?

Nagroda dla byłego pracownika instytucji kultury

Pytanie: W Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej zostały przyznane nagrody roczne za 2022 r. Pieniądze wypłacono m.in. osobie, która już tam nie pracuje – 27 lipca 2022 r. przeszła na emeryturę. W przypadku dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie byłoby problemu, ponieważ osoba przepracowała co najmniej 6 miesięcy, natomiast biblioteka jest instytucją kultury i ma przyznawane nagrody roczne. Regulamin wynagradzania pracowników biblioteki nie reguluje tej kwestii w żaden sposób. Dyrektor biblioteki przyznał tej osobie nagrodę na piśmie. Czy jest to zgodne z przepisami, czy należy wnioskować o zwrot tych pieniędzy?

Likwidacja stanowiska pracy w instytucji kultury – czy wypowiedzenie umowy o pracę będzie skuteczne

Pytanie: Nasza biblioteka jest samorządową instytucją kultury. Zatrudnia łącznie 7 pracowników w osobach, a w przeliczeniu na etaty 3,6. Biblioteka nie posiada żadnych wewnętrznych uregulowań w zakresie wynagradzania, zatrudniania i zwalniania pracowników. Z dniem 1 maja 2023 r. dyrektor biblioteki chciałby zlikwidować stanowisko: pracownik gospodarczy (sprzątaczka). W chwili obecnej na tym stanowisku zatrudniona jest pracownica na czas nieokreślony. Umowa z tą osobą została zawarta w marcu 2019 roku, w wymiarze 1/4 etatu. Czy w dniu 30 kwietnia 2023 roku dyrektor może wręczyć tej pracownicy wypowiedzenie zatrudnienia w związku z likwidacją tego stanowiska, jeśli okres wypowiedzenia wynosi 3 miesiąca, a więc przypadnie 31 lipca 2023 r., a 16 czerwca 2023 pracownica ta osiągnie wiek ochronny 56 lat (data urodzenia 16 czerwca 1967 r.). Czy takiej pracownicy należy wypłacić odprawę z tytułu likwidacji stanowiska? I czy po likwidacji stanowiska dyrektor może przyznać innemu pracownikowi zatrudnionemu w bibliotece stały, miesięczny dodatek specjalny za wykonanie prac porządkowo-sprzątających w pomieszczeniach biblioteki.

Licencja na program płacowy wraz z aktualizacją a wartości niematerialne i prawne

Pytanie: Instytucja kultury zakupiła licencję na program płacowy wraz z aktualizacją. Aktualizacja jest na rok. Proszę o informację, czy na wartości niematerialne i prawne powinna być dodana wartość licencji, czy też wartość licencji wraz z wartością aktualizacji.

Konkursy w instytucji kultury – ewidencja osób nagrodzonych

Pytanie: Jesteśmy instytucją kultury, która często organizuje konkursy plastyczne i muzyczne, zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Nagrodami są zazwyczaj drobne upominki rzeczowe. Czy powinniśmy prowadzić ewidencję osób nagrodzonych? Czy ewidencja powinna być prowadzona dla każdej osoby oddzielnie, czy wystarczy lista nagrodzonych? Czy też po każdym konkursie dodatkowo zbierać podpisy osób nagrodzonych?

Czy instytucja kultury powinna złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o uzgodnienie szacunkowej proporcji sprzedaży do celów odliczenia podatku VAT

Co do zasady w przypadku jednostek, które jednocześnie prowadzą działalność podlegająca podatkowa VAT (w tym zwolniona i opodatkowana) oraz działalność niepodlegająca należy rozliczać VAT w proporcji w odniesieniu do zakupów związanych z tzw. działalnością mieszaną. Jeśli jednostka potrafi dany zakup przyporządkować do określonego rodzaju sprzedaży to dokonuje odliczenia lub nie w 100% w zależności czy jest to wyprzedaż zwolnione/ niepodlegająca lub opodatkowana.